fbpx

Ben je hulpverlener, coach of manager, en wil je graag effectieve begeleidingsgesprekken voeren?

E-learning

Leer hoe je patiënten/klanten en medewerkers letterlijk in beweging krijgt, niet meer hoeft te overtuigen
en hoe je contact maakt met de mens achter de klacht!

Ben je hulpverlener, coach of manager, en wil je graag...

Dat je begeleiding effectief is?

Minder hard je best doen om de ander te overtuigen?

Voorkomen dat je in een discussie beland?

Je gesprekspartner letterlijk in beweging krijgen?

Dat elk begeleidingsgesprek energie geeft?

Voor veel hulpverleners, coaches of managers is dit de realiteit: jij pleit voor veranderen en reikt adviezen en oplossingen aan terwijl je gesprekspartner zich richt op alle tegenargumenten en daarmee zichzelf vastzet in de huidige situatie.

Maar dat is waarschijnlijk niet wat je wilt bereiken met jouw begeleiding. Je intentie is zuiver; je wilt de ander helpen beter voor zichzelf te zorgen. En daarvoor maak je gebruik van jouw expertise en ervaring. En ondanks die goede bedoelingen gaat de ander toch niet aan de slag met je advies of je aangereikte oplossing. Sterker nog; je ervaart in sommige situaties zelfs weerstand of wrijving. Je wilt graag dat jouw begeleiding leidt tot een hogere kwaliteit van leven, minder lijdens last en een betere gezondheid, zowel fysiek als mentaal.

De meest voorkomende problemen in begeleidingsgesprekken zijn:

  • De professional is harder aan het werk dan de ander
  • Goedbedoelde leefstijl-adviezen en aangedragen oplossingen worden niet opgevolgd.
  • Door vanuit expertise te begeleiden gaat de ander in verzet
  • Weerstand kost tijd en energie bij zowel professional als patiënt / klant / medewerker
  • Er ontstaat een mismatch doordat er vanuit verschillende perspectieven wordt gekeken naar het ervaren probleem

Maar dat hoeft niet zo te zijn! Stel je voor dat je situatie zo is:

  • je gesprekken geven voldoening omdat de ander (letterlijk) in beweging komt
  • je weet wanneer jouw expertise ondersteunend is i.p.v. weerstand oproept
  • je hebt geen lastige gesprekken meer, maar krijgt energie van weerstand
  • persoonsgerichte gesprekken zijn niet alleen meer een term, maar je beleeft in elk consult een oprechte verbinding

Met de M.E.L methode voer je persoonsgerichte gesprekken waarin jij als professional de ander Moeiteloos, Eerlijk en Liefdevol begeleid naar ander gedrag. Daarmee dragen jouw begeleidingsgesprekken bij aan een hogere kwaliteit van leven of meer werkplezier EN ze geven jou als professional meer voldoening.

Wie is Melanie?

Het programma wordt door Melanie van Hoeve begeleid.

Na een carrière binnen de farmaceutische industrie merkte ik dat ik mijn kwaliteiten als trainer breder beschikbaar wilde maken. Ik koos ervoor om zelfstandig te worden als trainer en coach. Zo kon ik de stijl waar ik zo verliefd op was geworden, Motiverende Gespreksvoering, beschikbaar maken voor een breder publiek. En ook in het begeleiden van individuele klanten naar ander gedrag pas ik deze stijl toe. Het is prachtig om te merken dat met de juiste benadering mensen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en het maken van keuzes. En zeg nou zelf; iedereen weet voor zichzelf het beste wat wel en wat niet werkt. IK laat me ook niet vertellen wat ik moet doen; hoe goed bedoeld het advies ook is.

melanie

In de afgelopen jaren heb ik sindsdien letterlijk honderden professionals ondersteund in het voeren van persoonsgerichte gesprekken. Patiënten/klanten en medewerkers zijn door deze professionals op een respectvolle manier uitgedaagd om op onderzoek te gaan. Onderzoek naar intrinsieke motivatie, eigen redenen om te veranderen, inspirerende perspectieven en steunende hulpbronnen. Niet alleen werden de gesprekken voor de professional prettiger, ook de gesprekspartner voelde zich meer gezien, begrepen en in zijn kracht gezet.

Via dit programma wordt het ook voor jou mogelijk om van deze kennis gebruik te maken en je de M.E.L.methode  eigen te maken.

1. Leer hoe je kunt luisteren naar de verlangens i.p.v. de problemen te analyseren.
Elke patiënt / klant / medewerker heeft een behoefte. Door op een andere manier te luisteren naar wat de ander bedoelt krijgen je gesprekken een andere lading en zijn ze gericht op een inspirerend perspectief. De ander benoemt zelf de redenen voor verandering en neemt eigen verantwoordelijkheid voor het veranderproces.
2. Zie jezelf als coach (i.p.v. expert) en benadruk de expertise van de ander.
Door in een sfeer van samenwerking op zoek te gaan naar methoden om gedrag te veranderen op een manier die past in het leven van de ander, zal de ander meer verantwoordelijkheid nemen om te veranderen. Jij leert je informatie / expertise aan te bieden als antwoord op de vraag van de ander.
3. Kies de situaties waarin je kunt oefenen met nieuw gedrag
Ook voor jou vraagt deze manier van begeleiden oefening (net zoals de persoon die je begeleid zich nieuw gedrag eigen moet maken). Zoek naar gesprekken (zowel professioneel als privé) waarin je kunt experimenteren met deze nieuwe manier van luisteren (naar verandertaal) en vragen stellen (ontlokken), zodat deze stijl geen trucje blijft, maar leidt tot een authentieke manier van communiceren.
J. Kranenburg, huisarts Customer

"De training in Motiverende Gespreksvoering van Melanie van Hoeve is zo'n training die effect heeft. Als huisarts vraag ik altijd wel door als mensen een beetje mistig formuleren. Sinds deze training doe ik dat met meer vertrouwen: de uitkomst is eigenlijk altijd goed. Je helpt mensen een stapje verder dan ze eigenlijk van plan waren voordat ze binnenkwamen. Ik ervaar nu vaker het plezier van een goed gelukt consult, waar mensen zichtbaar van opknappen – en dat ook spontaan teruggeven. Melanie past tijdens de cursus voortdurend MGV toe als trainer en ze schakelt moeiteloos over op de MGV-gereedschappen als ze feedback krijgt van cursisten."

Judith Steen, praktijk/diabetes-verpleegkundige in de 1e lijn Customer

"Melanie is echt supergoed in wat ze doet. Dankzij haar manier van trainen ervaar ik nu de kracht van motiverende gespreksvoering in de dagelijkse praktijk. Ik had wel vaker training gehad over deze stijl, maar toepassen bleef ingewikkeld. Dankzij de ervaringsgerichte oefeningen van Melanie en haar persoonlijke manier van feedback merk ik nu dat mijn gesprekken soepeler verlopen. En nog belangrijker de patiënten die ik begeleid nemen meer eigen verantwoordelijkheid voor veranderen en ik ben minder hard aan het werk tijdens mijn consulten. Ik heb geen “lastige patiënten” meer, hooguit “lastige interacties” en daar kan ik nu invloed op hebben"

Ron de Vries, senior business partner bij Smelt Customer

“Wat een waanzinnig ervaring om een training te ontvangen van Melanie. Als het gaat om het raken van de juiste snaar, dan is Melanie de super professional. Naast haar brede inhoudelijke kennis, weet Melanie elke deelnemer op een unieke, passende en effectieve wijze te benaderen. Niets gaat gehaast, maar in een prettig tempo waarbij interventie plaatsvindt op het niveau dat past bij de situatie en de persoon. Wil je jezelf of je team verder bekwamen in deze communicatiestijl en daarmee onderling begrip vergroten, dan is Melanie top!" 

J. Kranenburg Huisarts

"De training in Motiverende Gespreksvoering van Melanie van Hoeve is zo'n training die effect heeft. Als huisarts vraag ik altijd wel door als mensen een beetje mistig formuleren. Sinds deze training doe ik dat met meer vertrouwen: de uitkomst is eigenlijk altijd goed. Je helpt mensen een stapje verder dan ze eigenlijk van plan waren voordat ze binnenkwamen. Ik ervaar nu vaker het plezier van een goed gelukt consult, waar mensen zichtbaar van opknappen – en dat ook spontaan teruggeven. Melanie past tijdens de cursus voortdurend MGV toe als trainer en ze schakelt moeiteloos over op de MGV-gereedschappen als ze feedback krijgt van cursisten."

Judith Steen Praktijk/diabetes-verpleegkundige in de 1e lijn

"Melanie is echt supergoed in wat ze doet. Dankzij haar manier van trainen ervaar ik nu de kracht van motiverende gespreksvoering in de dagelijkse praktijk. Ik had wel vaker training gehad over deze stijl, maar toepassen bleef ingewikkeld. Dankzij de ervaringsgerichte oefeningen van Melanie en haar persoonlijke manier van feedback merk ik nu dat mijn gesprekken soepeler verlopen. En nog belangrijker de patiënten die ik begeleid nemen meer eigen verantwoordelijkheid voor veranderen en ik ben minder hard aan het werk tijdens mijn consulten. Ik heb geen “lastige patiënten” meer, hooguit “lastige interacties” en daar kan ik nu invloed op hebben"

Ron de Vries Senior business partner bij Smelt

“Wat een waanzinnig ervaring om een training te ontvangen van Melanie. Als het gaat om het raken van de juiste snaar, dan is Melanie de super professional. Naast haar brede inhoudelijke kennis, weet Melanie elke deelnemer op een unieke, passende en effectieve wijze te benaderen. Niets gaat gehaast, maar in een prettig tempo waarbij interventie plaatsvindt op het niveau dat past bij de situatie en de persoon. Wil je jezelf of je team verder bekwamen in deze communicatiestijl en daarmee onderling begrip vergroten, dan is Melanie top!" 

De M.E.L. methode is een manier van begeleiden die gebaseerd is op de principes van Motiverende Gespreksvoering.

Je leert persoonsgerichte gesprekken voeren waarin jij als professional een effectieve bijdrage levert aan veranderprocessen. Patiënten / klanten en medewerkers gaan zelf aan de slag met (leefstijl)verandering en jij haalt voldoening uit die gesprekken waar je nu energie verliest.

  • 1 Voer leukere, waardevollere en effectievere begeleidingsgesprekken door je vooral te richten op verbinding (zonder druk op het resultaat)
  • 2 Leer hoe een houding van “nieuwsgierige desinteresse” de verantwoordelijkheid voor veranderen bij de juiste persoon laat en jij dus energie overhoudt.
  • 3 Creëer samen met de ander een inspirerend perspectief, waardoor veranderen een uitdaging wordt en geen gevecht.
  • 4 Benut de taal van de ander om een beweging op gang te brengen, zonder dat jij hoeft te overtuigen.
  • 5 Ontdek de waarden en drijfveren die zorgen voor een vanzelfsprekende keuze richting veranderen.
  • 6 Benut de energie die in weerstand zit en ontdek de achterliggende wensen, zonder dat je daarmee het inspirerend perspectief uit het oog verliest.
  • 7 Bouw met elkaar een concreet plan wat zonder twijfel naar een prachtige toekomst leidt.
  • 8 Geef alle onderdelen ruimte in jouw dagelijkse praktijk en leer hoe jij als luie coach effectiever begeleidt.

Reflectief luisteren, Moeiteloos, Eerlijk en Liefdevol te begeleiden centraal staan.

€ 49,- excl. BTW
  • 5 achtereenvolgende dagen
  • 5 online modules (mp4 bestanden)
  • Praktische opdrachten

Vaardigheidsprogramma, waarin de 5 basisvaardigheden om Moeiteloos, Eerlijk en Liefdevol te begeleiden centraal staan.

€ 325,= excl. BTW
  • 3-4 maanden begeleiding
  • 5 online modules (mp4 bestanden)
  • Theoretische achtergronden en infographics
  • 2 Q&A sessies via Zoom

Intensief programma , waarin de je via 8 modules alles aangereikt krijgt om Moeiteloos, Eerlijk en Liefdevol te kunnen begeleiden.

€ 895,= excl. BTW
  • 10-12 maanden begeleiding
  • 8 online modules (mp4 bestanden)
  • Praktische opdrachten na elke module
  • Theoretische achtergronden en infographics
  • 5 Q&A sessies via Zoom

Garantie

Mocht je niet tevreden zijn over de waarde die het programma je biedt, dan kun je binnen 30 dagen na de start besluiten om je deelname te annuleren. Je krijgt dan je geld terug, met uitzondering van 50 euro administratiekosten.

Voor wie is dit online programma bedoeld?

"De M.E.L methode" is een begeleidingsstijl die geschikt is voor alle professionals die zich bezighouden met het begeleiden van anderen naar nieuw, gezond of positief gedrag. De e-learning sluit het meeste aan als je in de volgende situatie bent:

  • je bent een professional die ervaart dat je gesprekken soms meer energie kosten dan opleveren
  • je weet dat overtuigen niet altijd zinvol is en toch hoor je jezelf argumenten voor veranderen aandragen
  • je hebt genoeg van weerstand in gesprekken met ongemotiveerde gesprekspartners
  • je wilt graag in je eigen tempo en op je eigen tijd een nieuwe stijl van begeleiden ontwikkelen
  • je staat open voor een andere kijk op begeleiden

Dit is wat anderen zeggen:

"Binnen de gesprekken die ik voerde met mijn patiënten, merkte ik niet alleen altijd een tijdsdruk, ik had ook het gevoel dat al mijn goed bedoelde adviezen niet aankwamen. Aan het eind van een spreekuur was ik leeg. Over motiverende gespreksvoering had ik wel eens iets gelezen en ik dacht eigenlijk dat ik al best heel persoonsgerichte gesprekken voerde.

Wat een spiegel kreeg ik in de training van Melanie. Haar prikkelende manier van trainen en tegelijk de veiligheid die ik ervoer, maakte dat ik me ook tijdens de oefeningen volledig kon inzetten. En dan merk je hoe een kleine verandering in houding of manier van samenvatten een enorm effect kan hebben. Ik heb, mede door haar rol in de casuïstiek, enorm veel geleerd en pas het nog steeds toe in al mijn begeleidingsgesprekken. Het is dankzij oefening en feedback nu een vanzelfsprekendheid geworden.”

spiegel aapje

Veelgestelde vragen

De M.E.L.methode

Een manier om zowel online als offline te begeleiden naar nieuw, positief en gezond gedrag. En dat zonder hard te werken, middels een respectvolle spiegel en altijd met het belang van de ander voorop.

Moeiteloos, Eerlijk en Liefdevol