fbpx

Hoe komt het toch dat deelnemers aan trainingen motiverende gespreksvoering zichzelf vaak zo enorm overschatten?

Persoonlijke Ontwikkeling Gesprekken Echt Luisteren (3)

En terwijl ik dit schrijf voel ik direct ook schaamte, want wie ben ik om dit te bedenken.

Toch houdt het me bezig. 

Deelnemers die:

  • door de manager gestuurd worden om deze training te volgen en eigenlijk zelf het belang niet zo zien.
  • ooit in hun opleiding al wel iets gedaan hebben met motiverende gespreksvoering en dus wel weten wat het is
  • aangeven al heel goed te kunnen motiveren en als de ander dan nog steeds niet doet wat ze zeggen, dan ligt het aan de ander
  • vinden dat ze al volleerd zijn in motiverende gespreksvoering, want ze hebben al 3 keer een workshop bijgewoond.

 

Zelf merk ik na 15 jaar training geven in deze fascinerende begeleidingsstijl dat ik nog steeds niet ben uitgeleerd. Ben ik dan dom of hardleers? Of overschatten de deelnemers zich? Is het niet zo dat je op het vlak van communicatie altijd iets kunt leren? Of hebben ze misschien gewoon heel slechte ervaringen met trainers en werkvormen tijdens de training en staat angst hen misschien in de weg om zich open te stellen voor de training?

In ieder geval is het voor mij altijd weer een heel goede oefening. “Practice what you preach”. Onderzoek wat er ten grondslag ligt aan de weerstand of het verzet. Welke wens ligt eronder? Waar komt de “weerstand” voor op? Wat vindt iemand zo belangrijk dat ze daar niet aan willen tornen? Is het misschien onzekerheid? 

Eerst verbinden met de groep en dan afstemmen welke verwachtingen er zijn. Het meest ideaal is natuurlijk een intakegesprek met alle deelnemers apart. Maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Meestal kies ik ervoor om de deelnemers in tweetallen met elkaar in gesprek te laten gaan. Net als ze met cliënten, patiënten of medewerkers op zoek gaan naar de hulpvraag, kunnen ze bij elkaar ook onderzoeken wat de leerwens is. En dat levert vaak prachtige gesprekken op. Zeker als iedereen een (associatie)kaart kiest die symbool staat voor wat ze willen leren. En dat die kaart dan als start van het gesprek kan dienen. Na inventarisatie van alle wensen is het dan aan mij om het programma zo in te richten en aan te passen dat ik ook inspeel op al die wensen. Of bij voorbaat al kan aangeven wat er niet aan bod gaat komen.

 

Ben wel benieuwd hoe jij jezelf inschat?

Ben jij zeker van je eigen communicatie en hoef je niets meer te leren?

Of ben je net als ik altijd op zoek naar mogelijkheden om je eigen vaardigheden eens kritisch onder de loep te nemen?

We zijn tenslotte als mensen gewoontedieren en vallen maar al te makkelijk terug in oude patronen.

Wil je meer leren over de M.E.L. Methode? Bekijk hier ons aanbod: https://persoonsgerichtegesprekken.nl/alle-trainingen-en-cursussen/

Gratis tips ter bevordering van begeleidingsgesprekken

Wil jij....

✅ Leren hoe je nog meer zonder oordeel kunt luisteren?

✅ Hoe je effectievere begeleidingsgesprekken kunt voeren (in de beperkte tijd die je beschikbaar hebt)

✅ Hoe je kunt voorkomen dat iemand in de weerstand schiet?

✅ Hoe je openingen kunt creëren als je met iemand te maken hebt die er eigenlijk niet wil zijn?

Met de M.E.L. methode voer je persoonsgerichte gesprekken waarin jij de ander moeiteloos, eerlijk en liefdevol begeleid naar ander gedrag.

Daarmee dragen jouw begeleidingsgesprekken bij aan een hogere kwaliteit van leven EN ze geven jou als professional meer voldoening.

A6_Tips

Tips Motiverende Gespreksvoering

Standaard sturen wij de tips per e-mail. Indien je de tips ook per post wilt ontvangen, vul dan ook je adresgegevens in. Je ontvangt dan ook een mooie kortingscode.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.