fbpx

Leer hoe je patiënten/klanten en medewerkers letterlijk in beweging krijgt, niet meer hoeft te overtuigen en hoe je contact maakt met de mens achter de klacht!

tulip-690320_1920
Ben je

hulpverlener, coach of manager, en wil je graag...

Wil je graag...

  • dat je begeleiding effectief is?
  • minder hard je best doen om de ander te overtuigen?
  • voorkomen dat je in een discussie beland?
  • je gesprekspartner letterlijk in beweging krijgen?
  • dat elk begeleidingsgesprek energie geeft?

Voor veel hulpverleners, coaches of managers is dit de realiteit: jij bent vaak harder aan het werk dan de ander, terwijl de verantwoordelijkheid voor veranderen niet bij jou ligt.

Maar dat is waarschijnlijk niet wat je wilt bereiken met jouw begeleiding. Je intentie is zuiver; je wilt de ander helpen beter voor zichzelf te zorgen. En daarvoor maak je gebruik van jouw expertise en ervaring. En ondanks die goede bedoelingen gaat de ander toch niet aan de slag met je advies of je aangereikte oplossing. Sterker nog; je ervaart in sommige situaties zelfs weerstand of wrijving. Je wilt graag dat jouw begeleiding leidt tot een hogere kwaliteit van leven, minder lijdenslast en een betere gezondheid, zowel fysiek als mentaal.

Meest voorkomende problemen in gesprekken zijn:

De meest voorkomende problemen in begeleidingsgesprekken zijn:

  • De professional is harder aan het werk dan de ander
  • Goedbedoelde leefstijl-adviezen en aangedragen oplossingen worden niet opgevolgd.
  • Door vanuit expertise te begeleiden gaat de ander in verzet
  • Weerstand kost tijd en energie bij zowel professional als patiënt / klant / medewerker
  • Er ontstaat een mismatch doordat er vanuit verschillende perspectieven wordt gekeken naar het ervaren probleem
Maar dat hoeft niet zo te zijn!

Stel je voor dat je situatie zo is:

Maar dat hoeft niet zo te zijn! Stel je voor dat je situatie zo is:

  • je gesprekken geven voldoening omdat de ander (letterlijk) in beweging komt
  • je weet wanneer jouw expertise ondersteunend is ipv weerstand oproept
  • je hebt geen lastige gesprekken meer, maar krijgt energie van weerstand

Je voert begeleidingsgesprekken die bijdragen aan een hogere kwaliteit van leven of meer werkplezier en die voldoening geven voor jou als professional.

spiegel aapje

1

Leer hoe je kunt luisteren naar de verlangens i.p.v. de problemen te analyseren.

Elke patiënt / klant / medewerker heeft een behoefte. Door op een andere manier te luisteren naar wat de ander bedoelt krijgen je gesprekken een andere lading en zijn ze gericht op een inspirerend perspectief. De ander benoemt zelf de redenen voor verandering en neemt eigen verantwoordelijkheid voor het veranderproces.

2

Zie jezelf als coach (i.p.v. expert) en benadruk de expertise van de ander.

Door in een sfeer van samenwerking op zoek te gaan naar methoden om gedrag te veranderen op een manier die past in het leven van de ander, zal de ander meer verantwoordelijkheid nemen om te veranderen. Jij leert je informatie / expertise aan te bieden als antwoord op de vraag van de ander.

3

 Kies de situaties waarin je kunt oefenen met nieuw gedrag

Ook voor jou vraagt deze manier van begeleiden oefening (net zoals de persoon die je begeleid zich nieuw gedrag eigen moet maken). Zoek naar gesprekken (zowel professioneel als prive) waarin je kunt experimenteren met deze nieuwe manier van luisteren (naar verandertaal) en vragen stellen (ontlokken), zodat deze stijl geen trucjes blijven, maar leiden tot een authentieke manier van communiceren.

Online cursus

Dit is wat mijn online cursus "Persoonsgerichte gesprekken" voor je kan betekenen!

In dit intensieve programma van 10 maanden begeleid ik je om je het principe van “persoonsgerichte gesprekken” (op basis van motiverende gespreksvoering) eigen te maken. Via 8 modules leer je wat nodig is om succesvol te zijn als begeleider van veranderprocessen ; patiënten / klanten en medewerkers te krijgen die zelf aan de slag gaan met (leefstijl)verandering; voldoening te halen uit gesprekken waar je nu energie verliest.

In het programma doorloop je de volgende 8 modules:

  1. wat motiverende gespreksvoering als leidraad voor persoonsgerichte gesprekken kan betekenen
  2. hoe je vanuit een houding van “nieuwsgierige desinteresse” de ander de regie geeft voor verandering
  3. hoe je op basis van de verlangens van de ander een heldere en helpende focus aanbrengt in gesprekken
  4. hoe je middels het in beeld brengen van een interne tegenstrijdigheid de ander in beweging krijgt
  5. hoe je verandertaal herkent en meer verandertaal kunt ontlokken, zodat de motivatie om te veranderen groeit
  6. hoe je van weerstand een bron van informatie maakt, die energie geeft in het gesprek
  7. hoe je de informatie uit het gesprek kunt concretiseren in een actieplan waar de ander mee uit de voeten kan
  8. hoe je middels het inzetten van affirmaties het geloof in eigen kunnen van de ander kunt vergroten.
Ervaringen

Reacties van klanten

"De training in Motiverende Gespreksvoering van Melanie van Hoeve is zo'n training die effect heeft. Als huisarts vraag ik altijd wel door als mensen een beetje mistig formuleren. Sinds deze training doe ik dat met meer vertrouwen: de uitkomst is eigenlijk altijd goed. Je helpt mensen een stapje verder dan ze eigenlijk van plan waren voordat ze binnenkwamen. Ik ervaar nu vaker het plezier van een goed gelukt consult, waar mensen zichtbaar van opknappen – en dat ook spontaan teruggeven. Melanie past tijdens de cursus voortdurend MGV toe als trainer en ze schakelt moeiteloos over op de MGV-gereedschappen als ze feedback krijgt van cursisten."

Kranenburg, huisarts

"Melanie is echt supergoed in wat ze doet. Dankzij haar manier van trainen ervaar ik nu de kracht van motiverende gespreksvoering in de dagelijkse praktijk. Ik had wel vaker training gehad over deze stijl, maar toepassen bleef ingewikkeld. Dankzij de ervaringsgerichte oefeningen van Melanie en haar persoonlijke manier van feedback merk ik nu dat mijn gesprekken soepeler verlopen. En nog belangrijker de patiënten die ik begeleid nemen meer eigen verantwoordelijkheid voor veranderen en ik ben minder hard aan het werk tijdens mijn consulten. Ik heb geen “lastige patiënten” meer, hooguit “lastige interacties” en daar kan ik nu invloed op hebben.

Judith Steen, praktijk/diabetes-verpleegkundige in de 1e lijn

“Wat een waanzinnig ervaring om een training te ontvangen van Melanie. Als het gaat om het raken van de juiste snaar, dan is Melanie de super professional. Naast haar brede inhoudelijke kennis, weet Melanie elke deelnemer op een unieke, passende en effectieve wijze te benaderen. Niets gaat gehaast, maar in een prettig tempo waarbij interventie plaatsvindt op het niveau dat past bij de situatie en de persoon. Wil je jezelf of je team verder bekwamen in deze communicatiestijl en daarmee onderling begrip vergroten, dan is Melanie top!                                                                          

Ron de Vries, senior business partner bij Smelt

Hoe werkt het online trainingsprogramma "Persoonsgerichte gesprekken"? Hierbij wat je krijgt als je deelneemt.

8 online modules

Vanaf het moment van inschrijving ontvang je elke 6 weken een module, waarin de verschillende thema’s behandeld worden.

Schriftelijk materiaal en praktische opdrachten na iedere module

Iedere les wordt begeleid met een Powerpoint in PDF voor maximale kennisoverdracht. Daarnaast helpen de praktische opdrachten om met de inzichten uit de les in je eigen dagelijkse praktijk te experimenteren. Hierdoor kun je het maximale halen uit iedere module en meteen met het geleerde aan de slag.

Downloadbare video-bestanden

Alle modules worden via mp4-bestanden aan je ter beschikking gesteld. Zo hoef je niets van de informatie te missen en kun je op het moment dat je dat wilt op je gemak alles doornemen. Deze video-bestanden kun je via je computer bekijken en beluisteren, op het moment dat jou uitkomt.

Theoretische achtergronden, boekentips & infographics

Bij iedere module horen hand-outs met theorie in tekst en beeld, uitgewerkte voorbeelden en checklists. Niet alleen om jou meer achtergrond te geven, maar ook om in te zetten als ondersteunend materiaal in je begeleidingsgesprekken.

Elke 2 maanden een Vraag & Antwoord-sessie (60 min.) (via ZOOM)

In de looptijd van het programma organiseer ik elke 2 maanden een Zoomsessie voor al je vragen. In deze groepssessie krijg je persoonlijke tips en adviezen om het geleerde in de praktijk te brengen. En leer je ook van de vragen en situaties van collega’s.

 

 

Mel MI voor ppt
melanie
Het programma wordt door Melanie van Hoeve begeleid.

Wie is Melanie?

Na een carrière binnen de farmaceutische industrie merkte ik dat ik mijn kwaliteiten als trainer breder beschikbaar wilde maken.

Ik koos ervoor om zelfstandig te worden als trainer en coach. Zo kon ik de stijl waar ik zo verliefd op was geworden, Motiverende Gespreksvoering, beschikbaar maken voor een breder publiek. En ook in het begeleiden van individuele klanten naar ander gedrag pas ik deze stijl toe. Het is prachtig om te merken dat met de juiste benadering mensen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en het maken van keuzes. En zeg nou zelf; iedereen weet voor zichzelf het beste wat wel en wat niet werkt. IK laat me ook niet vertellen wat ik moet doen; hoe goed bedoeld het advies ook is.

In de afgelopen jaren heb ik sindsdien letterlijk honderden professionals ondersteund in het voeren van persoonsgerichte gesprekken. Patiënten/klanten en medewerkers zijn door deze professionals op een respectvolle manier uitgedaagd om op onderzoek te gaan. Onderzoek naar intrinsieke motivatie, eigen redenen om te veranderen, inspirerende perspectieven en steunende hulpbronnen. Niet alleen werden de gesprekken voor de professional prettiger, ook de gesprekspartner voelde zich meer gezien, begrepen en in zijn kracht gezet.

Via dit programma wordt het ook voor jou op een betaalbare manier mogelijk om van deze kennis gebruik te maken en je deze stijl eigen te maken.

Voor wie is dit online programma bedoeld?

"Persoonsgerichte gesprekken" is bedoeld voor alle professionals die zich bezighouden met het begeleiden van anderen naar nieuw, gezond of positief gedrag. Het programma sluit het meeste aan als je in de volgende situatie bent:

  • je bent een hulpverlener die ervaart dat je gesprekken soms meer energie kosten dan opleveren
  • je weet dat overtuigen niet altijd zinvol is en toch hoor je jezelf argumenten voor veranderen aandragen
  • je hebt genoeg van weerstand in gesprekken met ongemotiveerde gesprekspartners
  • je staat open voor een andere kijk op begeleiden.

Dit is wat anderen zeggen:

"Ik was ervan overtuigd dat ik al heel persoonsgericht werkte. Ik stelde open vragen en stemde mijn advies af op de situatie van de ander. En toch liep ik leeg op begeleidingsgesprekken, zeker als het onderwerp stoppen met roken of meer bewegen was. Dankzij de inspirerende lessen van Melanie weet ik nu wat persoonsgerichte zorg echt inhoudt. Niet alleen werk ik nu zelf minder hard, maar de effecten van mijn begeleiding zijn ook veel groter. De ander neemt nu verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven."

Het Programma

Nog even op een rijtje wat je krijgt als meedoet aan het programma

  • 8 modules met elk een eigen thema, waardoor je stap voor stap de M.E.L methode kunt integreren in je eigen praktijk.
  • Videos (mp4 bestanden) van 30 minuten. Hierin worden op een inspirerende manier alle thema’s binnen persoonsgerichte gesprekken belicht. Dankzij de vele verwijzingen naar de dagelijkse praktijk is het eenvoudig om het geleerde ook in je eigen dagelijkse praktijk toe te passen.
  • De PowerPoint als PDF bij iedere les.
  • Praktijkopdrachten en reflectievragen die gericht zijn op het toepassen van deze stijl in jouw eigen dagelijkse praktijk.
  • Theorie en infographics die het geleerde in woord en beeld uitleggen, waarmee je een extra verdiepingsslag kunt maken.
  • Praktische materialen die je in kunt zetten tijdens je begeleidingsgesprekken. Hiermee bespaar je jezelf veel tijd, je neemt eenvoudigweg de voorbeelden over.
  • Elke 2 maanden een Vraag & Antwoord-sessies gedurende 60 minuten via Zoom. Stel al je vragen die je hebt om succesvol met het geleerde aan de slag te kunnen.
henry-be-IicyiaPYGGI-unsplash

Kosten en opties om te betalen

Je kunt kiezen om te betalen ineens (beste deal) of in 3 maandelijkse termijnen.

Meedoen aan het programma kost slecht 895 euro excl. BTW

Opgeven kan via een mail naar info@vanhoevetrainingen.nl. Ik stuur je dan een factuur.

Na betaling ontvang je toegang tot de modules.

Wil je liever in 3 termijnen betalen dan zijn de kosten 325 euro per termijn.